Partnerzy serwisu:
Pasażer

Koleje Szwedzkie rezygnują z pociągu EuroNight do Berlina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Koleje Szwedzkie rezygnują z pociągu EuroNight do Berlina
fot. Przemysław JezierskiPociąg EuroNight 346 do Sztokholmu na stacji Berlin Gesundbrunnen, 23.07.2024
Szwedzki operator przewozów pasażerskich Statens Järnvägar (SJ) poinformował o likwidacji międzynarodowego nocnego pociąg EuroNight, łączącego Sztokholm z Berlinem. Narodowy przewoźnik będzie utrzymywał nocne połączenia do końca wakacji przyszłego roku, a ostatnim dniem kursowania pociągu EuroNight na trasie Sztokholm – Berlin ma być 31 sierpnia 2026 r. Między stolicami obu państw nadal będzie kursował sezonowy pociąg nocny, uruchamiany przez prywatną spółkę Snälltåget.

Europejska sieć nocnych pociągów kurczy się. Niedawno informowaliśmy o likwidacji pociągów NightJet z Wiednia i Berlina do Paryża z powodu zaprzestania dotowania tych połączeń przez francuskie Ministerstwa Transportu. Niestety z europejskiej mapy międzynarodowych połączeń nocnych zniknie kolejny pociąg, pokonujący rekordowo długą trasę z Berlina do Sztokholmu.

Bez dotacji nie będzie pokrycia kosztów

Likwidacji pociągu EuroNight 345/346 jest konsekwencją decyzji rządu Szwecji o zniesieniu specjalnych środków na dotowanie tego połączenia. Czteroletnia umowa ze Szwedzką Administracją Transportu na finansowanie połączenia Sztokholm – Berlin wygasa 31 lipca przyszłego roku, ale kursowanie pociągu EN 345/346 ma być przedłużone do końca wakacji, czyi do 31 sierpnia 2026 r. Umowa przyznana narodowemu operatorowi SJ za utrzymywanie połączenia EuroNight Sztokholm – Berlin obowiązywała jedynie w okresach, kiedy na tej trasie nie kursował konkurencyjny pociąg firmy Snälltåget, uruchamiany na zasadach komercyjnych.

Pomimo sporego zainteresowania pasażerów (szczególnie w sezonie letnim, kiedy pociąg EuroNight miał często 100-procentową frekwencję) połączenie to jest deficytowe i nie funkcjonować bez rządowego wsparcia. W ostatnich latach pociąg EN Sztokholm – Berlin był wielokrotnie odwoływany z powodu licznych prac torowych, prowadzonych na terenie Niemiec, Danii i Szwecji. Inwestycje infrastrukturalne skutkowały permanentnymi zmianami w rozkładzie jazdy i wydłużeniami czasu podróży, nie wspominając o skracaniu relacji, czy wielogodzinnych opóźnieniach, które stały się normą.

1525 kilometrów w 17 godzin

Pociąg EuroNight 345/346 kursuje przez cały rok przez 6 dni w tygodniu. Połączenie uruchamiają państwowe koleje Szwedzkie SJ w kooperacji z niemieckim partnerem BahnTouristikExpress (BTE). Ze stolicy Królestwa Szwecji EN 345 wyrusza wczesnym popołudniem po godzinie 17.00. Podróż trasą o długości 1525 km trwa 17 godzin. Po drodze skład zatrzymuje się między innymi w Norrköping, Lund, Malmö i Kopenhadze, gdzie zabiera pasażerów w nocną podróż. Nazajutrz pasażerowie wysiadają na dworcach głównych w Hamburgu i Berlinie. W stolicy Niemiec pociąg kończy bieg po godzinie 10.00.

Podobnie skonstruowany jest rozkład jazdy pociągu EN 346 dla relacji Berlin – Sztokholm. Ze stacji Berlin Hbf pociąg wyrusza o godzinie 17.31, po czym późnym wieczorem zabiera pasażerów z Hamburga. Do Sztokholmu dojeżdża przed 10.00. Skład zestawiony jest z sześciu wagonów kolei szwedzkich SJ. Są to 2 wagony sypialne, 3 z miejscami do leżenia i jeden wagon z miejscami siedzącymi. Na szwedzkim odcinku trasy między Sztokholmem a Malmö dostępny jest szwedzki wagon gastronomiczny. Bilety na przejazd dostępne są w trzymiesięcznej przedsprzedaży na stronie internetowej kolei SJ.

Jest wagon z miejscami do siedzenia, restauracyjnego nie będzie

Bezpośredni pociąg EuroNight, łączący Szwecję z Niemcami został uruchomiony 1 września 2022 roku. Początkowo kursował w relacji Sztokholm – Hamburg, a od 31 marca 2023 r. jego trasa została wydłużona do Berlina. Przez pierwsze lata kursowania był to pociąg typu „hotelowego” wyłącznie z kuszetkami i wagonami sypialnymi. W 2024 r. na całej trasie został udostępniony wagon z miejscami do siedzenia, co uczyniło połączenie bardziej przystępnym cenowo.

Kolejnym krokiem w kierunku uatrakcyjnienia połączenia miało być udostępnienie pasażerom usługi gastronomicznej na całej trasie między Sztokholmem a Berlinem. W tym celu koleje SJ planowały modernizację trzech używanych wagonów restauracyjnych, pozyskanych od kolei niemieckich DB, ale w obliczu rychłej likwidacji pociągu plany te zarzucono.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Tabor i technika

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Roman Czubiński 22 października 2025

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Tabor i technika

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Przemysław Jezierski 21 października 2025

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Zobacz również:

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Tabor i technika

Railpool zaoferuje wagony pasażerskie. Dopuszczone w Polsce!

Roman Czubiński 22 października 2025

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Tabor i technika

Leo Express obsłuży linię Praga – Bratysława składami Talgo

Przemysław Jezierski 21 października 2025

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

PKP Intercity. Jakie zmiany w nowym rozkładzie jazdy dla Mazowsza?

Pasażer

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Biznes

Czarne chmury nad pociągami nocnymi w Szwecji?

Mikołaj Kobryński 18 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij