Szwedzki operator przewozów pasażerskich Statens Järnvägar (SJ) poinformował o likwidacji międzynarodowego nocnego pociąg EuroNight, łączącego Sztokholm z Berlinem. Narodowy przewoźnik będzie utrzymywał nocne połączenia do końca wakacji przyszłego roku, a ostatnim dniem kursowania pociągu EuroNight na trasie Sztokholm – Berlin ma być 31 sierpnia 2026 r. Między stolicami obu państw nadal będzie kursował sezonowy pociąg nocny, uruchamiany przez prywatną spółkę Snälltåget.
Europejska sieć nocnych pociągów kurczy się. Niedawno informowaliśmy
o likwidacji pociągów NightJet z Wiednia i Berlina do Paryża z powodu zaprzestania dotowania tych połączeń przez francuskie Ministerstwa Transportu. Niestety z europejskiej mapy międzynarodowych połączeń nocnych zniknie kolejny pociąg, pokonujący rekordowo długą trasę z Berlina do Sztokholmu.
Bez dotacji nie będzie pokrycia kosztówLikwidacji pociągu EuroNight 345/346 jest konsekwencją decyzji rządu Szwecji o zniesieniu specjalnych środków na dotowanie tego połączenia. Czteroletnia umowa ze Szwedzką Administracją Transportu na finansowanie połączenia Sztokholm – Berlin wygasa 31 lipca przyszłego roku, ale kursowanie pociągu EN 345/346 ma być przedłużone do końca wakacji, czyi do 31 sierpnia 2026 r. Umowa przyznana narodowemu operatorowi SJ za utrzymywanie połączenia EuroNight Sztokholm – Berlin obowiązywała jedynie w okresach, kiedy na tej trasie nie kursował
konkurencyjny pociąg firmy Snälltåget, uruchamiany na zasadach komercyjnych.
Pomimo sporego zainteresowania pasażerów (szczególnie w sezonie letnim, kiedy pociąg EuroNight miał często 100-procentową frekwencję) połączenie to jest deficytowe i nie funkcjonować bez rządowego wsparcia. W ostatnich latach pociąg EN Sztokholm – Berlin był wielokrotnie odwoływany z powodu licznych prac torowych, prowadzonych na terenie Niemiec, Danii i Szwecji. Inwestycje infrastrukturalne skutkowały permanentnymi zmianami w rozkładzie jazdy i wydłużeniami czasu podróży, nie wspominając o skracaniu relacji, czy wielogodzinnych opóźnieniach, które stały się normą.
1525 kilometrów w 17 godzin
Pociąg EuroNight 345/346 kursuje przez cały rok przez 6 dni w tygodniu. Połączenie uruchamiają państwowe koleje Szwedzkie SJ w kooperacji z niemieckim partnerem BahnTouristikExpress (BTE). Ze stolicy Królestwa Szwecji EN 345 wyrusza wczesnym popołudniem po godzinie 17.00. Podróż trasą o długości 1525 km trwa 17 godzin. Po drodze skład zatrzymuje się między innymi w Norrköping, Lund, Malmö i Kopenhadze, gdzie zabiera pasażerów w nocną podróż. Nazajutrz pasażerowie wysiadają na dworcach głównych w Hamburgu i Berlinie. W stolicy Niemiec pociąg kończy bieg po godzinie 10.00.
Podobnie skonstruowany jest rozkład jazdy pociągu EN 346 dla relacji Berlin – Sztokholm. Ze stacji Berlin Hbf pociąg wyrusza o godzinie 17.31, po czym późnym wieczorem zabiera pasażerów z Hamburga. Do Sztokholmu dojeżdża przed 10.00. Skład zestawiony jest z sześciu wagonów kolei szwedzkich SJ. Są to 2 wagony sypialne, 3 z miejscami do leżenia i jeden wagon z miejscami siedzącymi. Na szwedzkim odcinku trasy między Sztokholmem a Malmö dostępny jest szwedzki wagon gastronomiczny. Bilety na przejazd dostępne są w trzymiesięcznej przedsprzedaży na stronie internetowej kolei SJ.
Jest wagon z miejscami do siedzenia, restauracyjnego nie będzie
Bezpośredni pociąg EuroNight, łączący Szwecję z Niemcami został uruchomiony 1 września 2022 roku.
Początkowo kursował w relacji Sztokholm – Hamburg, a
od 31 marca 2023 r. jego trasa została wydłużona do Berlina. Przez pierwsze lata kursowania był to pociąg typu „hotelowego” wyłącznie z kuszetkami i wagonami sypialnymi. W 2024 r. na całej trasie został udostępniony wagon z miejscami do siedzenia, co uczyniło połączenie bardziej przystępnym cenowo.
Kolejnym krokiem w kierunku uatrakcyjnienia połączenia miało być udostępnienie pasażerom usługi gastronomicznej na całej trasie między Sztokholmem a Berlinem. W tym celu koleje SJ planowały modernizację trzech używanych wagonów restauracyjnych, pozyskanych od kolei niemieckich DB, ale w obliczu rychłej likwidacji pociągu plany te zarzucono.